Deze keer op het programma: een workshop van spreker en sociaal psycholoog Jeroen Siebelt die ons meer vertelde over de psychologie van veranderingen. Wat moet je doen voordat je gaat communiceren, om ervoor te zorgen dat de doelgroep jouw boodschap beter omarmt en het gedrag laat zien wat jij wilt bereiken? Dat is een hele mond vol en Jeroen liet ons zien dat daar geen klip-en-klaar antwoord op is. Natuurlijk gaf hij ons wel praktische handvatten voor de verschillende technieken die je kunt toepassen om de communicatie over een verandering beter te laten landen. Maar de sleutel tot beter beïnvloeden is volgens Jeroen toch vooral ‘beter begrijpen’.
Digicoaches
Met die nieuw verworven kennis op zak gingen de aanwezigen die middag aan de slag met diverse dilemma’s uit de dagelijkse praktijk die managers van de deelnemende organisaties ons voorlegden. Onder de aanwezigen was ook een groep digicoaches. Zij weten als geen ander hoe belangrijk het is om je te kunnen verplaatsen in de doelgroep die je wilt helpen.
Denise Topraksavas, Kiona van Hoorn en Linda Vissenberg waren ook van de partij. Zij zijn alle drie digicoach bij Groenhuysen. Nadat zij de training voor digicoach van Buro Strakz hebben gevolgd zijn zij samen met drie andere collega’s per 1 november 2022 gestart in deze nieuwe functie. “Binnen Groenhuysen is digicoach echt een opzichzelfstaande functie. We doen dit dus niet naast andere werkzaamheden en we zijn allemaal tussen de 20 en 32 uur volledig beschikbaar als digicoach voor de locaties waar wij aan geclusterd zijn”, legt Denise uit.
Ervaring in de zorg
De digicoaches helpen hun collega’s met digitale vaardigheden en bij het in gebruik nemen van innovaties. In overleg met de manager van een afdeling kijken ze waar behoefte aan is en geven zij de medewerkers trainingen en ‘coaching on the job’. Linda legt uit waarom dat zo goed werkt: “Doordat wij zelf allemaal in de zorg hebben gewerkt begrijpen we waar de collega’s tegenaan lopen en wat er wel of niet werkt in de dagelijkse praktijk. Ze weten ons makkelijk te vinden en voelen zich echt gehoord.”
Kiona: “Vaak is het niet eens zo dat medewerkers vast lopen omdat ze niet kunnen werken met de digitale hulpmiddelen, maar omdat ze niet goed weten bij wie ze in de organisatie moeten zijn om het voor elkaar te krijgen of een probleem op te lossen. Daar kunnen wij goed bij helpen omdat wij korte lijnen hebben met bijvoorbeeld de servicedesk.”
Zorghart
De collega’s van Linda, Denise en Kiona reageren positief op de nieuwe functie die het drietal heeft. “De collega’s gaan nu de voordelen zien van de mogelijkheden die er zijn als je de digitale vaardigheden wat meer onder de knie hebt”, zegt Linda. “Ze voelen zich nu gehoord en het geeft hen meer zekerheid om zelf aan de slag te gaan.”
Voor de digicoaches zelf werkt het ook erg goed dat zij hun functie op deze manier kunnen invullen. “Veertig digicoaches inzetten die maar twee uur per week aan deze functie mogen besteden, dat zet geen zoden aan de dijk. Wij zouden iedereen, die hiermee aan de slag wil gaan adviseren om er echt een aparte functie voor op te stellen. Dan hebben de digicoaches namelijk genoeg tijd en ruimte om het echt goed op te pakken en uit te dragen”, zegt Denise. “We hebben allemaal een zorghart. Als je deze rol erbij moet doen, dan is de kans te groot dat je aandacht tóch naar de zorg gaat”, vult Kiona aan.
Wijkverpleegkundige Sanne Achterhof was ook aanwezig op de Anders Werken in de Zorg-leercommunity. Zij vervult haar rol als digicoach bij Thebe weer op een hele andere manier. In een volgend interview lees je hier meer over. Houd onze website en Linkedin in de gaten!