Digicoach Sanne helpt collega’s bij Thebe met digitale vaardigheden

In het vorige interview vertelden digicoaches Denise, Kiona en Linda hoe zij hun functie invullen bij Groenhuysen. Ze waren aanwezig op de Anders Werken in de Zorg leercommunity, net als Sanne Achterhof. Sanne is digicoach bij Thebe, maar vult haar rol op een andere manier in dan de collega’s bij Groenhuysen. Wat kunnen we van Sanne leren?

Thebe werkt al sinds 2021 met digicoaches. Het zijn er 35 in totaal, voor zowel de intra- als extramurale teams. Verpleegkundige in de wijk, Sanne is één van hen en zij is al sinds de introductie betrokken. “In de test van Bureau Strakz is er een categorie ‘de digitale enthousiasteling’. Ja, dat ben ik dus wel”, lacht Sanne. “Als er een project is met innovaties of raakvlakken met digitale vaardigheden, dan vind ik het altijd erg leuk om daaraan mee te werken. Toen Thebe het plan introduceerde om met digicoaches te gaan werken, zag mijn manager een mooie rol voor mij. We hebben toen de training van Buro Strakz gevolgd en inmiddels coach ik 11 teams met hun digitale vaardigheden, dat zijn 140 collega’s.”

Connectie met de dagelijkse praktijk

In de tussentijd heeft Sanne een flinke hoeveelheid werk verzet. Zeker als je bedenkt dat zij haar rol als digicoach invult naast haar reguliere werk in de zorg. Sanne: “Ik heb ongeveer twee tot acht uur per week beschikbaar”. In het begin had ik die tijd hard nodig, want toen lag er veel werk. Nu het eenmaal op gang is merk ik dat het goed red in de tijd die ervoor staat. Ik ben op vaste tijden beschikbaar voor vragen en uitleg aan nieuwe collega’s en iedereen weet me goed te vinden. Ik kan het goed combineren naast mijn werk in de wijk. Ik zou ook niet anders willen, het helpt me juist omdat de ontwikkelingen in de zorg zo snel gaan. Zo behoud ik connectie met de dagelijkse praktijk”.

Digistarters

Toen Sanne en haar andere collega’s aan de slag gingen als digicoach zijn ze eerst gestart met een inventarisatie. “We hebben alle collega’s gevraagd om een zelftest (klik hier voor de zelfscan) in te vullen waarmee voor ons inzichtelijk werd hoe digivaardig zij waren en welke behoefte aan ondersteuning er was.” Sanne verstuurde deze zelftest per e-mail en na een aantal herinneringen bleef er nog een groepje collega’s over die de zelftest nog niet hadden ingevuld. Dat waren misschien wel de collega’s die juist haar hulp nodig hadden? “Inderdaad, die aanpak maakte dat meteen zichtbaar. Met deze collega’s en met de collega’s die als digistarter uit de test kwamen ben ik in gesprek gegaan om te kijken waar zij behoefte aan hadden”, legt ze uit.

Verplaatsen in de doelgroep

“Ik merkte dat schaamte ook een grote rol speelde bij deze groep. Het was belangrijk om dat te doorbreken.” Als het mogelijk was, dan gaf Sanne ook wel trainingen in groepsverband, maar meestal ging ze individueel met haar collega’s aan de slag. “Jezelf goed verdiepen in wat ze nodig hebben en wat voor hen het beste werkt is een hele belangrijke stap. Soms namen we de digitale middelen die zij thuis al gebruikten als uitgangpunt, of we zoomden juist specifiek in op de testresultaten. Het was per persoon verschillend.”

Hulp vragen

Inmiddels heeft Sanne het grootste deel van haar collega’s al goed op weg geholpen. Nu besteed ze haar tijd als digicoach vooral aan het beantwoorden van (hulp)vragen of het begeleiden van nieuwe collega’s. Daarnaast wordt ze steeds vaker betrokken bij projecten op het gebied van innovatie. “De vragen die ik krijg veranderen. Het zijn nu meer verdiepende vragen over hoe een bepaald programma precies werkt.” En waar is Sanne het meest trots op als ze terugkijkt op de voorgaande jaren? ”Ik ben blij dat ik de mensen die eigenlijk niet in beeld waren, tóch heb kunnen bereiken en dat ik hen meer zelfvertrouwen heb kunnen geven als het gaat om digitale vaardigheden. Ik vind het heel leuk om te merken dat ze meer zelf gaan doen. En minder vaak hulp inschakelen van andere collega’s en dat verlicht de werkdruk bij de meer digivaardige collega’s. ”


Tips van Sanne:

Hoe houdt Sanne haar eigen digikennis op peil? Dit zijn haar tips:

  • Meld jezelf aan voor digivaardig in de zorg: Klik hier.
  • Abonneer je op de nieuwsbrieven van Buro Strakz: Klik hier.
  • Denk en doe actief mee met projecten en vertegenwoordig de werkvloer daarin. Zo is Sanne zelf nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van een digitaal leerlandschap.
  • Kom naar de Anders Werken in de Zorg-Leercommunity: “Je leert altijd wel iets wat je weer mee kunt nemen in je eigen werk. En ik vind zelf altijd heel leuk om andere digicoaches te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Zo help je elkaar een beetje op weg.”
    De eerstvolgende Anders Werken in de Zorg-Leercommunity is op 22 mei a.s.
  • Ook interessant: Vilans geeft 41 tips voor succesvolle implementatie van zorgtechnologie. De tips zijn gerangschikt per digitype!

 

Training ‘Leidinggeven aan digitalisering’

Op 18 en 25 april is er weer een ‘Leidinggeven aan Digitalisering’ door Buro Strakz. Anders Werken in de Zorg biedt deze aan, aan in de regio West-Brabant. Wil je hier meer over weten en heb je interesse om deel te nemen? Neem contact op met programmamanager Maud van Riel via maud.vanriel@anderswerkenindezorg.nl.