VRbieb
“Traditionele cursussen, e-learnings, scholing via papier waren niet motiverend.” Daarom is bij Bos- een Meerzicht besloten gebruik te maken van de VRbieb, waarbij kleine groepjes van 5 collega’s modules volgen met een VR bril waarin scenario’s worden uitgelegd. Door de verschillende keuzeopties kan je steeds verschillende handelingen opnieuw oefenen en kan je zien welke keuze welke invloed heeft op de situatie. “Iedereen was laaiend enthousiast, er werd veel gelachen en er werden nieuwe inzichten opgedaan. Leren is nu leuk geworden! Ook hebben de geleerde vaardigheden en de nieuwe inzichten geleid tot gesprekken tussen collega’s tijdens het werk” lichten Jantine en Jantsje toe.
‘Het geleerde kon direct toegepast worden in de praktijk. Zoals een feedbackgesprek voeren met een stagiair; voorheen kwamen we vaak zelf met oplossingen, in de training hebben we geleerd dat we niet alles moeten voorkauwen en de stagiair zelf met oplossingen moet laten komen. Dit passen we nu toe, en het werkt echt!”
Momo BedSense
Jantsje vertelt dat zij tijdens een nachtdienst verantwoordelijk is voor de zorg van 34 bewoners. Voorheen moesten ze 3x per nacht controlerondes lopen om te zien wie er nog in bed lagen, wie uit bed waren, wie rustig waren of onrustig. Deze rondes waren tijdrovend en verstoorde de slaap van de bewoners onnodig. Nu hebben alle bewoners een Momo BedSense. Ze ervaart nu meer rust tijdens de nachtdiensten, omdat ze nu slechts één verschoningsronde hoeft te doen.
De werkdynamiek in de nacht is veranderd; “De nachtdiensten zijn nu minder strak geregeld, waardoor we flexibeler kunnen zijn in de benadering van de bewoners. We kijken naar het overzicht in de app en reageren op de seintjes en de bellen van bewoners zelf. Ook overdag proberen we de app te gebruiken om te bepalen wanneer het het juiste moment is om iemand uit bed te halen.“
“De data uit de bedsensor wordt gebruikt om het slaapgedrag van de bewoners te analyseren. Dit wordt ook meegenomen in de gesprekken met de artsen en psychiaters die we voeren. Dit is fijn, want nu hebben we een goede onderbouwing bij dat wat we zien bij de cliënt.”
Jantine en Jantsje zijn enthousiast over beide innovaties en zijn blij met hoe deze technologieën de zorg verbeteren.
Het vertrouwen in de technologie is groot en ze zijn blij met het laagdrempelige contact met de ondersteunende medewerkers van de leveranciers.