Informatieplatform voor zorghulpmiddelen (ARNA)

De uitdaging

Er komen steeds meer technische zorg-hulpmiddelen beschikbaar met verschillende gebruiksaanwijzingen. Daardoor wordt het steeds lastiger voor (nieuwe) zorgprofessionals om al deze middelen op de juiste manier toe te (leren) passen in de zorg.

De oplossing

Samen met een startup, zorgprofessionals en hogescholen werken we samen aan de ontwikkeling van een informatieplatform (ARNA). Zorgprofessionals kunnen ARNA activeren via een smartphone of tablet. Het hulpmiddel, bijvoorbeeld een tillift, wordt via het scherm van de smartphone of tablet visueel in de ruimte geplaatst via Augmented Reality (AR). De zorgprofessional kan als het ware om de tillift heen lopen en via het scherm heel gemakkelijk lezen welke functie een knop heeft. Daarnaast is het mogelijk om de hulpmiddelen door een track & trace optie terug te vinden, kun je precies zien welk hulpmiddel is uitgeleend en hoeveel je er in huis hebt, chat je met collega’s en kun je straks ook zien welke Vilans protocollen bij het hulpmiddel horen. 

Wat het ons brengt

Het mooie aan deze technologie is dat de zorgprofessional op elk gewenst moment toegang heeft tot actuele informatie over een hulpmiddel. Hierdoor kan hij het apparaat direct gebruiken tijdens de zorgverlening aan een cliënt.

Zo wordt er veel lees-, instructie- en overlegtijd bespaard. Ook nieuwe medewerkers leren dankzij ARNA snel werken met een nieuw hulpmiddel.

Arna app