v.l.n.r. ergotherapeut Marleen Kooijman, key-user Michael Kustermans en innovatieadviseur Noortje Broeder

Skincair hoeslakens implementeren? Avoord deelt haar ervaringen!

Niet elke innovatie vereist een goede wifi-verbinding als garantie voor succes. Sterker nog, deze innovatie heeft niet eens een stekker. Schuilt daarin het geheim van het succes? Wordt dit product met open armen ontvangen dankzij de eenvoud? Of komt het door de gedegen implementatie-aanpak? We vroegen het innovatieadviseur Noortje Broeder en ergotherapeut Marleen Kooijman, beiden betrokken bij de implementatie en uitrol van het Skincair hoeslaken bij Avoord.

Het Skincair hoeslaken bestaat al sinds 2015. Eenvoudig is het product allerminst. De stof van het hoeslaken heeft een 3D- structuur opgebouwd uit ventilerende, vochtafdrijvende luchtkamertjes. Dit biedt niet alleen betere vochtregulatie, maar ook meer beweeggemak en hoger ligcomfort. Daardoor is het uitermate geschikt voor cliënten met risico op decubitus. Ook zijn de eigenschappen van het hoeslaken prettig voor cliënten die last hebben van warmte of nachtelijk transpireren. Dankzij de gladde stof ontstaat er minder wrijving, kan de cliënt zichzelf makkelijker bewegen en dat biedt tevens verlichting voor zorg.

Doorontwikkeling

Het Skincair-laken van vandaag de dag, is het resultaat van jarenlange doorontwikkeling. Avoord is nauw betrokken geweest bij de praktijktest van het Skincair en Marleen is sinds 2016 betrokken bij de inzet van het laken: “Eerst was het nog een rechte lap, maar nu heeft het echt de vorm van een hoeslaken gekregen. Zo wordt het product steeds handiger in gebruik.” Inmiddels heeft Avoord zo’n 60 Skincair hoeslakens in gebruik. Vorig jaar waren dat er nog 30, dus de inzet van het product is in een jaar tijd verdubbeld.

Key-users

Als we met Marleen op de werkvloer zijn, treffen we key-user Michael Kustermans. Marleen spreekt hem nog snel even aan: “We moeten binnenkort nog even over de gladheid van stof praten hoor”, zegt ze. “We merken dat het product voor sommige bewoners ook te glad kan zijn waardoor zij zich niet goed met de voeten kunnen afzetten. We vragen ons nu af of een anti-sliplaag voor deze bewoner een oplossing kan zijn.” Typerend voorbeeld voor de manier waarop Avoord de implementatie heeft aangepakt. Vanuit praktijkervaringen verder uitrollen en in nauwe samenwerking met key-users kijken wat er werkt in de specifieke situatie van de locatie.

Versterking

Noortje Broeder is sinds vorig jaar zomer betrokken bij het project om de implementatie en de bijbehorende processen op een goede manier te organiseren, structureren en te borgen. Voor Marleen was die versterking erg welkom. “We gebruiken het product al sinds 2016. Ondanks dat iedereen meteen overtuigd was van het product, is het nooit helemaal goed van de grond gekomen”, blikt Marleen terug. “Maar we gebruiken het wél. Zeker op locatie Rijserf in Rijsbergen ging dat heel goed en was het enthousiasme groot. Toch bleef het gebruik op andere locaties op een lager pitje.”

Afwegingen

Dat veranderde vorig jaar zomer toen de inzet van Skincair een heus project werd. “In het begin huurden we de lakens en later konden we deze overnemen. Inmiddels heeft Avoord ervoor gekozen om niet meer te huren, maar de producten zelf aan te willen schaffen”, vertelt Noortje. “Door de aanschafwaarde van het product is het belangrijk om goede afwegingen te maken. We kijken om te beginnen naar kosten en de baten. Maar het is lastig om de baten concreet te maken of uit te drukken in cijfers. Het gaat bijvoorbeeld om zaken als het verminderen van fysieke belasting of het voorkomen van decubitus. Daarbij spelen nog zoveel meer factoren een rol. Maar als we willen opschalen hebben we die informatie wél nodig. Samen met Vilans onderzoeken we nu of we de data van de Momo Bedsense kunnen gebruiken om het effect van de lakens nog beter in kaart te brengen. We zijn benieuwd wat de lakens doen voor de nachtrust en de bewegingsvrijheid van de cliënt.”

Voordelen

Ondanks dat de voordelen met concrete cijfers nog niet helemaal hard te maken zijn, ervaren de collega’s, cliënten en ook de mantelzorgers direct veel voordelen. “Iedereen is meteen positief. Het is beter voor de huidconditie en roodheid vermindert als we Skincair gebruiken. Zorgmedewerkers en cliënten ervaren vooral voordelen in de zelfstandigheid en bewegingsvrijheid. Ze vinden het zó fijn om weer zelfstandig hun bed uit te kunnen wanneer zij dat zelf willen”, zegt Marleen. Ze noemt een mooi voorbeeld: “Er is een mantelzorger die om de dag helpt bij de zorg rondom het bed, zoals het wassen en in en uit bed helpen van haar partner. Deze mevrouw is zelf ook op leeftijd en we merkten dat het haar ook steeds meer moeite kost. Nu we het Skincair laken gebruiken is het gemakkelijker voor haar en lukt het haar weer om haar partner te verzorgen.”

Wassen

Naast die voordelen, spelen ook de praktische facetten mee in de overweging om een Skincair hoeslaken wel of niet in te zetten. “Een niet te onderschatten aandachtpunt is het wassen van de lakens en de logistiek die daar bij komt kijken. Als je als organisatie het wasproces niet goed hebt ingericht kan dit onnodig veel tijd vragen van de zorg”, drukt Noortje ons op het hart. “Als je de lakens in eigen beheer hebt moet je dit zelf goed regelen. Huur je de lakens dan hoef je zelf niet te wassen, maar daar hangt ook een prijskaartje aan. Dat is een keuze die je maakt als organisatie.” Avoord heeft de lakens in eigen beheer en heeft inmiddels ondervonden wat het beste werkt. “Idealiter vraag je de mantelzorgers om de lakens te wassen. Als cliënten zelf een eigen wasmachine in de kamer hebben, is de drempel om dat te vragen wat lager. Kan dat niet dan hangt het ervan af wat de mogelijkheden op de afdeling zijn. Zijn de wasmachines binnen handbereik? Kunnen we dit van het zorgpersoneel vragen? Hoe zorgen we ervoor dat de juiste lakens weer bij de juiste cliënt terugkomen? Allemaal afwegingen die je mee moet nemen in het besluit over de inzet van de lakens.”

Succesfactoren

Je logistiek op orde hebben en goede processen voor het wassen is volgens Noortje een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle implementatie. Daarnaast is er nog een niet te missen succesfactor: “Dat zijn de key-users. Daar ben ik zó blij mee”, zegt Noortje. “Ze geven zelf de uitleg aan hun collega’s en zijn het aanspreekpunt. Ze houden goed in de gaten hoe het loopt en geven aan waar wij nog moeten bijsturen, maar ze pakken ook veel zelfstandig op. Het is geweldig om te zien dat zij dit met zoveel enthousiasme oppakken én kritisch mee denken. Dat is zó waardevol.” Marleen beaamt dat en is er op haar beurt trots op dat er steeds meer bekendheid voor het product is. “Ik ben écht fan van Skincair. Het is een super mooi product met zoveel voordelen voor de client en voor zorgpersoneel en mantelzorgers. Daarom ben ik blij dat we de vaart er nu in hebben en ik hoop dat we er in slagen om de businesscase rond te krijgen voor de aanschaf van de hoeslakens op grotere schaal. Want met zulke positieve ervaringen gun je toch iedereen een Skincair hoeslaken.”

Detail van het Skincair hoeslaken.