Erny was tijdens zijn kennismaking bang dat AWIZ vooral bezig was met het stimuleren van het in gebruik nemen van ‘puntoplossingen’ (losse producten) en hierop ook ‘controleerde’. Inmiddels heeft er een koersverandering plaatsgevonden: het gaat bij AWIZ om de achterliggende veranderingsprocessen in de zorg, waarbij de technologie dient als ondersteuning. Erny vertelt, “Dat past perfect in de strategie van Groenhuysen en ik zag hoe AWIZ vooral helpend werd voor ons, ik zag verbindingen ontstaan”.
AWIZ legt de nadruk op een regionale samenwerking en verbinding tussen organisaties. “Het is fijn om laagdrempelig connecties met andere bedrijven te leggen, je kunt elkaar dan als vraagbaken gebruiken” zegt Hanna. Dat maakt het veel makkelijker om af te spreken, zowel fysiek als online vinden Hanna en Erny. De lijntjes in de regio worden zo een stuk korter.
Hanna legt uit: “Uiteindelijk sta je allemaal voor dezelfde uitdagingen in de zorg, dus is het alleen maar mooi als je elkaar verder kan helpen. Wat iemand al helemaal heeft uitgezocht en getest hoef je in principe zelf niet meer te doen en dat scheelt een hoop tijd”.
Hanna is vooral bij het project beeldbellen van AWIZ aangesloten. Zij vindt vooral de samenwerking met de verschillende bedrijven in verschillende fases erg fijn. Zo ook tijdens het zoeken naar een leverancier van een beeldbelapplicatie: “Soms krijg je nieuwe informatie omdat andere bedrijven het al hebben uitgeprobeerd”. Inmiddels loopt Surplus relatief voor in het proces en delen ze veel met anderen. Zo kunnen andere organisaties weer profiteren van het werk dat Surplus al heeft gedaan.
Voor Erny ligt de grootste uitdaging in zijn werk bij het bereiken van mensen die nog niet geënthousiasmeerd zijn over zorginnovatie. Door dagelijks in aanraking te komen met collega’s die ook interesse hebben in deze verandering, lijkt het al snel of iedereen deze belangstelling heeft. In de realiteit blijkt vaak dat er nog een lange weg te gaan is tot dit zover is. Dankzij de verbinding die AWIZ legt, leg je contacten met andere professionals die tegen dezelfde problemen aanlopen. Zo kun je kennis en vooral ervaringen uitwisselen om elkaar te helpen met de aanpak, je hoeft niet zelf alles te bedenken.
“Het is een geruststelling dat iedereen dezelfde uitdaging heeft” – Erny Korsmit.
Inmiddels doet de organisatie Groenhuysen mee aan vijf projecten binnen AWIZ. Daarbij helpt de regionale samenwerking niet alleen bij verbinding, maar ook als stok achter de deur. Per kalenderjaar worden afspraken gemaakt en deze wil je als organisatie wel nakomen. “Als het even tegenzit is AWIZ een goede motivatie om door te zetten zodat je niet alleen intern profijt hebt, maar ook je afspraken met de regio nakomt”. Zo noemt Erny het voorbeeld van het Vilans onderzoek over Expertise op Afstand. De organisatie had wat tegenslagen, maar de nulmeting die Vilans uit zou komen voeren zat eraan te komen. Deze meting, die uiteraard maar op een moment wordt uitgevoerd, was een extra motivatie om toch een stap harder te zetten om bij te blijven met de rest van de regio. Dit is dan ook gelukt en dat ondanks de Kerstperiode.
Voor Erny en Hanna is het duidelijk: iedereen loopt tegen dezelfde problemen aan, problemen die je het beste en snelste samen aan kunt pakken.