Anders rapporteren:

Rapporteren met behulp van AI

Uitdaging

Welke onderdelen exact vallen onder rapporteren met hulp van AI zal onderwerp van onderzoek zijn in 2024.  Wat duidelijk is dat rond rapporteren 2 kanten zitten;

  • Input: AI gebruiken bij het maken van rapportages. Daarbij wordt het onderscheid gemaakt van andere ontwikkelingen, zoals spraak gestuurd werken en rapporteren met iconen
  • Output; AI gebruiken, bv. door samenvatting, analyse of advies te genereren op basis van bestaande rapportage.

Met dit project blijven we in 2024 voor een groot deel bij verkennen en uitproberen.  Hoe verloopt het rapportageproces, welke functies heeft rapporteren. Bij gebruik van AI, welke opbrengsten zijn te verwachten?

Selectie leverancier is naar verwachting hooguit in 3e 4e kwartaal aan de orde

Oplossing

Wat willen we met dit project bereiken:

  • Verkennen van verbetermogelijkheden in het rapportageproces (of beter; informatie-overdracht); Waar kan het proces makkelijker/ beter/ sneller?
  • Zijn er stappen waarbij AI een rol kan spelen om het proces te verbeteren? Zo ja, wat is er nodig om een AI instrument te kunnen testen?
  • We zijn ons bewust dat onderzoek naar het rapportageproces kan leiden tot inzet van AI op een andere plek of ander moment in het proces dan we op dit moment logisch achten.

Wat levert het op

Wat het oplevert is nog onduidelijk. Voorbeelden van onderzoeksvragen (gekozen methodiek: Zinvol Uitproberen) die we beogen dit jaar te beantwoorden zijn:

  • Waar wordt rapportage nu voor gebruikt? Wie zijn nu betrokken in dit proces, en hoeveel tijd wordt er aan besteed?
  • Waar valt het effect te behalen in het rapportage proces? (minder tijd/handelingen, verhogen kwaliteit, verminderen fouten)
  • Wat weten we van AI tot nu toe? Welke definitie en scope?
  • Marktverkenning; welke toepassingen zijn er?
  • Waar zou je AI toe kunnen passen dat het ‘winst’ oplevert voor de zorg? De winst kan zijn in tijd, accuratie, ed.

Bekijk hier in welke regio wordt samengewerkt rondom deze innovatie.

Klik op een regio voor de contactpersoon