Op de afdeling PG intensieve zorg in Residentie Moermont wordt sinds twee weken – bij wijze van proef – gebruikgemaakt van het slimme incontinentiemateriaal van de firma InstantCare. Eerder werd in andere locaties van tanteLouise een pilot gestart met de ‘slimme inco’ van Abena Nova. “De resultaten zijn veelbelovend”, weet projectleider Jessica den Butter. Wel is duidelijk het gebruik van de sensortechnologie, waarmee medewerkers op hun mobiele telefoon kunnen zien of het incontinentiemateriaal wel of niet vervangen moet worden, niet voor iedereen gesneden koek is. “Uit de gegevens die we verzamelen blijkt dat er nog altijd afdelingen zijn die bijvoorbeeld elke middag structureel iedereen verschonen. Want dat deden ze altijd zo…”
Dat is met het gebruik van InstantCare niet langer nodig. Het systeem monitort elke minuut de mate van verzadiging van het incontinentiemateriaal van elke individuele bewoner. Via een gepersonaliseerde clip wordt op de laptop, tablet of mobiele telefoon geregistreerd of verschoning noodzakelijk is. “Tenminste, als de WIFI op de afdeling naar behoren werkt”, lacht verzorgende Jessica Schoonen. Net als haar collega’s Jeanne en Monique ziet zij absoluut de voordelen van het nieuwe incontinentiemateriaal. “Als het werkt is het fantastisch en bespaart het ook echt tijd. Maar er zitten ook nog wel wat foutjes in. Dat ligt niet altijd alleen aan het materiaal of de techniek, soms zijn we zelf niet zo handig. Het plakken van de strip met de sensoren bijvoorbeeld is best wel een dingetje.”
De strip moet door de verzorgenden zelf op maat worden geknipt en strak in het incontinentiemateriaal worden geplakt. “We hebben van InstantCare een prima instructie gekregen, maar dat plakken is nu nog een tijdrovend werkje. We doen dat meestal nog met z’n tweetjes: de een trekt de inco strak, de ander plakt de strip. Dat weegt heel nauw, want zit de boel niet goed op zijn plaats, dan werkt het niet. We moeten daar nog echt handig in worden.”
Ondanks kleine haperingen zien de medewerkers al wel grote voordelen. “Wij gaan voor comfort en hoeven onze cliënten niet langer onnodig te belasten. Gaat het onverhoopt een keertje mis dan zien we dat meteen op de smartphone en kunnen we ingrijpen. We hebben sinds het gebruik van de InstantCare bijna geen natte bedden meer en dat was in het verleden wel eens anders. Dat is positief. We moeten nog een beetje wennen, maar we geven dit ook echt een kans.”